Met welke bril kijk jij?

AMF supportNews

Organisatie-energie krijg je door een goede mix van perspectief (waarom), feiten (wat), emoties (wie) én procedures (hoe).

Alleen door de samenhang tussen alle vier de elementen inzichtelijk te maken voor iedereen en te delen met iedereen, kun je voorkomen dat jouw organisatie:

• Wegdroomt – alleen emotie en perspectief (missie),
• Als een kip zonder kop wegrent – alleen feiten en procedures,
• Steeds oude koeien uit de sloot haalt – alleen feiten en emotie,
• De kop in het zand steekt – alleen feiten en missie,
• Sciencefiction bedrijft – alleen missie en procedures of,
• In de speeltuin speelt – alleen emotie en procedures.

Richt je erop alle vier elementen evenwichtig aan bod te laten komen en met elkaar in samenhang te brengen. Daarbij is begrip nodig voor elkaars standpunten en gedachtenlijnen.
Dan ontstaat pas meerwaarde: vier brillen zien meer dan één.

Claudia Witlam

Bron: M. Lingsma & A. Boers


Deze publicatie delen?